login

Varor i korgen:
Total summa:

pitta

Om Pitta

I kombination av eld och vatten är pitta skarp, genomträngande, varm, lätt, flytande, mobil och fet. Som sådan, reglerar pitta principen av omvandling. Precis som eld förvandlar allt den berör, kontrollerar pitta varje omvandling och process i kroppen, så som matsmältning, ämnesomsättning, reglering av kroppsvärme, sensorisk perception och förståelse. Är pitta i obalans kan det leda till smärta och inflammation i dessa områden som det berör.


För att vår kropp ska vara sund t.ex. – att ha en sund matsmältning och för att vår perception och förståelse ska fungera – så krävs det att pitta är balanserad. Är pitta ur balans kommer vår kropp och humör att påverkas negativt.


Många som har pitta som dominerad dosha har medelstor kroppsbyggnad, bra och stark aptit, hon hoppar ogärna över måltider. Som person är pitta-typen anspråkslös och smidig, dynamisk och målmedveten. Dom gillar ofta utmaningar och är mycket företagsamma. Måttfullhet och balans är bra för en pitta-typ, det gäller både arbete, aktiviteter och mat. Vila och avkoppling är också något som hjälper att balansera en pitta. Stark mat och varmt väder, är bäst att undvika för den här doshan, vilket annars kan överhetta systemet.


Pittas kvaliteter


Här listas de viktigaste kvaliteterna, som ger en början till att förstå vad det innebär att ha en dominerande pitta


De viktigaste egenskaperna hos pitta är fet, skarp, het, lätt, utbredd och flytande. Så med pitta som dominerande dosha innebär det att dessa egenskaper uttrycker sig genom hela din mentala, emotionella och fysiska uppbyggnad. Du kan se dem avspeglas i dina styrkor och svagheter. En pitta dominerad person, brukar uppvisa dessa följande egenskaper:

  • Den oljiga kvaliteten möjliggör mjukhet i huden, men i överskott, kan det yttra sig som fet hud, akne eller förmågan och viljan att manipulera situationer till din fördel. Den kraftiga kvaliteten kan manifesteras som ett skarpt, lätt intellekt eller i överskott som en vass tunga.
  • Det varma i pitta kan yttra sig som en varm, rosig hy, varm kroppstemperatur, kraftig ämnesomsättning och aptit eller i överskott som magsår, halsbränna eller ett hett temperament.
  • Den lätta kvaliteten kan visa sig som en slank kropp eller att bli yr om du missar en måltid.
  • Den utbredda kvaliteten kan manifesteras som en tendens att sprida ditt namn, inflytande,i alla tänkbara situationer. Denna kvaliteten kan också manifesteras som en utbredning av utslag.
  • Den flytande kvaliteten kan manifesteras som kraftiga svettningar, och när den kombineras med den heta kvaliteten kan det förekomma som överskott av magsyra.

Minska eller Balansera pitta


En av grundprinciperna inom Ayurveda är att "lika ökar lika." Därför ger preparat och handlingar som redan innehåller pittas egenskaper, ett ytterliggare påslag av pitta i din kropp, själ och ande.


Till exempel, eftersom pitta är naturligt varmt – kommer varmt väder, varm mat, varma årstider och tider på dygnet, och även varma känslor att öka pitta. Likaså kommer fuktiga miljöer att öka den flytande kvalitet och därmed öka pitta.


Smaker som ökar och minskar pitta


Tillsammans med de viktigaste egenskaperna hos pitta, är det också bra att veta vilka smaker som ökar pitta och vilka som minskar pitta.


Starka, sura och salta smaker ökar pitta genom att öka dess heta kvalitet. Ett exempel på en skarp smak är chilipeppar, sura smaker finns i citrusfrukter och sälta har bl.a. soya.


Söta, bittra och sammandragande smaker minskar pitta genom dess motsatta egenskaper. Ett exempel på naturligt söt smak är vete, bittra och sammandragande smaker finns i många gröna bladgrönsaker och örter.


Motsatser som medicin


Som sagt ovan, har var och en av oss en unik del av de tre doshorna i vår sammansättning. Ayurveda lär oss att om en dosha ökar över sin ursprungliga, naturliga proportion, så främjar det en miljö där sjukdom kan blomstra.


Det är vanligt att vår dominerande dosha ökar snabbare än de andra, eftersom vi tenderar att göra vad vi vet bäst. Till exempel, om din dominanta dosha är pitta, kan du vara intellektuellt lätt på grund av de varma och skarpa egenskaper pitta innebär. Detta kan dock i överskott leda till fysisk och mental utbrändhet.


Om en dosha ökar i våra kroppar, föreslår Ayurveda en minskning av den för att återfå en hälsosam balans i vår konstitution.


Läkemedel inom ayurveda är ämnen som minskar ett överskott av en dosha genom att tillhandahålla motsatta egenskaper till den. Till exempel, om pitta har ökat på grund av en överaktiv hjärna (vilket kan leda till utbrändhet) kan en lugn, sval miljö vara en medicin. Om det har ökat på grund av överskott av värme, kan kyla vara den bästa medicinen osv.


En av de underbart praktiska aspekterna av ayurveda är att allt kan användas som ett läkemedel eftersom allt som existerar har en kvalitet. Detta inkluderar men är inte begränsat till: örter, mat, drycker, miljöer, färger, dofter och livsstilar.


Kvaliteter motsatta pitta är torrt, mjukt, kallt, tungt och begränsad. Det är därför bäst för pitta individer att söka stabila och lugna miljöer, rutiner och livsmedel som besitter dessa motsatta egenskaper.


Motsatser i kosten som medicin


En pitta person gör rätt i att ha färska, kalla livsmedel hemma. De har svårt att hoppa över måltider eftersom de tenderar att ha stark aptit. Eftersom de också har ett starkt tarmsystem, så tolererar dem råa livsmedel bättre än de andra doshorna. Men de måste vara noga med att undvika varm mat, alkohol, koffein, irritation och aggression eftersom det kommer att skapa för mycket pitta och försvaga matsmältningssystemet.


Eftersom de söta, bittra och sammandragande smakerna minskar pitta bör dessa smaker vara dominerande i din kost. Observera att detta inte nödvändigtvis är ett godkännande för att äta raffinerade sockerhaltiga livsmedel och drycker. Naturligt söta smaker är de som är bäst lämpade för pitta, dessa hittas i många spannmål, naturliga sötningsmedel och frukt.


Örter som Stöd för en pitta konstitution


Örter används med fördel för att hantera din konstitution, tillsammans med de kompletterande ändringar du behöver göra i din kost och livsstil. Brahmi, bhringaraj och guduchi är tre av de primära örter som används för att avlägsna överskott av pitta från kroppen och för att upprätthålla balansen.


Motsatser i klimat och livsstil som medicin


Den perfekta miljön för en pitta individ är svalt och torrt. Vintersporter som skidåkning och skridskoåkning eller motion en tidig morgon är bäst. Söta dofter, såsom eteriska oljor av ros och khus, melodisk musik och lugnande känslor är också bra "läkemedel" för pitta. En daglig, 10-20 minuter, mild själv-massage med varm solrosolja kan kyla värmen från pitta och stödja dig att ge efter för kontrollen och "gå med strömmen" snarare än att använda din vilja för att tvinga flödet dit du vill.


På en personlig nivå kan pittas vilja att leda, få konsekvenser t.ex. att sträva efter kontroll och personlig dominans i våra relationer eller karriärer. Det kan också få till följd att vi kan låta vår skenande personliga ambition driva oss in i psykisk och fysisk "utbrändhet."


En av de bästa läkemedlen för pitta är kapitulation. Om du kan utveckla en tro på, eller relation till en gudomlig kraft som du tror kan göra ett bra jobb med att iscensätta det personliga livet, då kan du ge din vilja vila och minska lite press. Av denna anledning är det fördelaktigt för en pitta individ att njuta av regelbunden meditation. (Och verkligen njuta av det, inte bara göra det som om det är en annan uppgift som de behöver för att bemästra livet och andra).


Vad händer nu?


Nästa steg är att bestämma ditt nuvarande skick. Dessa riktlinjer är användbara eftersom det ökar medvetenheten om våra naturliga styrkor och utmaningar. Detta är ett positivt första steg mot att förstå sin hälsa.


Balansera eller minska pitta


Du kan uppleva några av följande symtom vid överskott av pitta:

  • röda, inflammerade utslag, akne, munsår
  • akut inflammation i kroppen eller lederna
  • sura uppstötningar, magsår eller halsbränna
  • illamående eller obehag vid missade måltider
  • lös avföring
  • obehaglig känsla av värme i kroppen
  • frustration, ilska, irritabilitet
  • otålighet, kritik, intolerans
  • röda, inflammerade eller ljuskänsliga ögon
  • överdrivna perfektionistiska tendenser

För att minska pitta, har Ayurveda gett oss diet, livsstil och naturläkemedel som behandlingsstrategier. Här är några grundläggande begrepp som dessa strategier är baserade på:


  • Kyla
  • Kapitulering
  • Måttfullhet

Pitta-lugnande diet: Allmänna riktlinjer:


  • Livsmedel som är naturligt söt, bittra och sammandragande.
  • Kalla livsmedel, både energiskt och i temperatur.
  • En balans mellan, nyligen kokta livsmedel och färska, råa livsmedel.
  • De flesta bönor.
  • Kalla örter och kryddor som koriander, fänkål och kardemumma.
  • Mejeriprodukter, om du kan smälta det bra, men undvik att dricka mjölk till dina måltider. Det är bäst att äta/dricka mejeriprodukter minst en timme innan eller efter annan mat.
  • En måttlig mängd högkvalitativ olivolja, solrosolja och kokosolja eller smörolja (ghe) i din dagliga kost.
  • Rutinmässiga tider för dina måltider.
  • Ta ett djupt andetag efter att du svalt sista tuggan och bege dig för din nästa aktivitet.
  • Ät din måltid i en lugn miljö.

Undvik:


  • Livsmedel som är skarp, sur och salt.
  • Varma livsmedel, både energiskt och i temperatur.
  • Chili och cayenne peppar.
  • Högförädlade livsmedel (som konserverade eller frysta livsmedel, "TV" middagar eller bakverk).
  • Att äta färsk frukt eller dricka fruktjuice 30 minuter innan någon annan mat.
  • Koffein, nikotin och andra stimulantia.
  • Rött kött.
  • Friterad mat.
  • Alkohol, med undantag för en öl eller vitt vin lite då och då.

Pitta lugnande naturläkemedel


Örter är användbara tillsammans när det gäller att balansera doshas. Ayurveda har en lång historia med uppgifter om användningen av örter och växtbaserade kombinationer. Vissa ayurvedisk läkare kommer att anpassa örtblandningar som passar de unika grundlagar av sina kunder. Allmänna formler baserade på traditionella kombinationer av örter används också. Nedan finns några formuleringar som är speciellt användbara för att balansera pitta.


Pitta lugnande livsstil, allmänna riktlinjer:

  • Ge upp snarare än att kontrollera.
  • En regelbunden, daglig rutin med regelbundna tider för att äta, sova, arbeta, etc. Se till att du har tid att koppla av samt att arbeta.
  • En 10-20 min. själv massage dagligen med 1/2 c.. varm solrosolja eller kokosolja innan bad.
  • En måttlig motion rutin som inkluderar en utmanande form av yoga, simning eller cykling, ungefär fem gånger per vecka. Undvik att utöva det under den varma delen av dagen.
  • Att hålla dig sval, i själ och kropp.
  • Ljuv och lugnande musik, dofter, platser.